Met deze 3 tips vergroot je zelf je werkveiligheid op kantoor

Ook als een werkgever aan alle eisen heeft voldaan, is het uiteindelijk aan de werknemers om zich gepast en gunstig te gedragen. Om het bot te zeggen: zelfs in een ergonomische stoel kun je zo zitten dat de rug verkeerd wordt belast. Hieronder vindt u daarom drie tips om gezond te werken.

Stel uw bureaustoel en bureau correct af

Pas de hoogte van uw bureaustoel aan: Als u zit, moeten uw dijen horizontaal of iets naar voren hellen. Zorg ervoor dat u ten minste twee vingers breed laat tussen de rand van de zitting en de achterkant van de knieën. Toch moet u stevig contact hebben met de rugleuning, die uw rug in elke zitpositie ondersteunt zonder u naar voren te duwen of achterover te laten vallen. Correct geplaatst, is de kromming van de rugleuning ongeveer ter hoogte van de gordel. Het is het beste om de armleuningen zo af te stellen dat de ellebogen losjes rusten wanneer de schouders rechtop hangen. De hoogte van het bureau moet zo worden afgesteld dat het tafelblad ongeveer ter hoogte van uw ellebogen komt. Er moet ongeveer een handbreedte ruimte boven de dijen zijn. Zorg voor beenruimte zodat je kunt draaien, je benen kunt strekken en kunt opstaan ​​zonder ergens tegenaan te stoten.

Zit rechtop

Kantel je bekken naar voren en strek je bovenlichaam (“strek je borst uit”). Leg dan je wijsvinger op je kin en je duim op de kleine inkeping onder je nek, tussen je sleutelbeenderen. Wanneer de afstand klein is en je recht vooruit kijkt, is de hoofdhouding natuurlijk en verandert de spanning in de gezichtsspieren. Als de onbekende houding pijn veroorzaakt, keer dan terug naar de houding die je gewend bent. Maar neem steeds weer de rechtop zittende houding aan om er langzaam aan te wennen. Verander af en toe je zithouding door je bekken te kantelen of je zithouding te veranderen. Rechtop zitten vermindert de belasting van uw ruggengraat en schouder-nekgebied. U moet echter niet altijd in dezelfde statische houding blijven. Wisselende houdingen trainen de spieren en beschermen de rug.

Sta op en beweeg rond

Sommige taken, zoals telefoneren of documenten lezen, kunt u staand uitvoeren. Wellicht kan uw werkplek ook zo worden aangepast dat u af en toe staand kunt werken. De aanbevolen verhouding tussen zitten, staan ​​en bewegen is 50:25:25. Om de beurt zitten, staan ​​en bewegen. Dit traint de rug- en beenspieren, verbetert de ademhaling en stimuleert de spijsvertering. Daarnaast wordt het cardiovasculaire systeem gestimuleerd, de toevoer van voedingsstoffen naar de tussenwervelschijven verbeterd en de hersenactiviteit gestimuleerd.

Gezondheidsvriendelijke werkplekken hebben ook voordelen voor de werkgever

Ook als het af en toe extra kosten met zich meebrengt: de ergonomische inrichting van een werkplek is de moeite waard. Gelukkige medewerkers zijn niet alleen gemotiveerder en loyaler, ze zijn ook productiever. Naast het verbeteren van de werksfeer is het ook mogelijk om het aantal ziektedagen te verminderen en daarmee de kosten te verlagen. “Personaler Online” hanteert het volgende rekenvoorbeeld: De kosten voor een medewerker aan de computerwerkplek – inclusief salaris en bijkomende loonkosten – bedragen circa 4.500 euro per maand. Hierin zitten ook de aanschafkosten voor de reguliere werkplekinrichting van circa 2.000 euro, die in 10 jaar worden afgeschreven. Een afwezigheidsdag van een medewerker kost ongeveer 250 euro. Als men uitgaat van meerkosten van 1.000 euro, die worden veroorzaakt door de ergonomische inrichting van een werkplek, dan zou de afschrijving al plaatsvinden door de vermindering van vier ziektedagen binnen 10 jaar.

Overigens kan een vca basis cursus ook een goed alternatief zijn.