Zwemmen

Het zomerseizoen staat voor de deur en zo ook het zwemseizoen. Spieren kunnen niet alleen in de sportschool worden opgebouwd. Daarom onderzoeken we de vraag of zwemmen een geschikt alternatief kan zijn voor klassieke fitness. De verschillende zwemstijlen hebben verschillende effecten op het lichaam en de spieren. Dit betekent dat hier een holistische training kan worden aangepakt, die ook zeer zacht is voor de gewrichten. Zwemmen is leuk, helpt je te ontspannen en kan worden ontworpen als een zeer intensieve training. Actief zijn in het water maakt zwemmen effectiever dan hardlopen en joggen.

Welke spieren worden aangesproken in welke zwemstijl?

Elke beweging die in het water plaatsvindt, is inspannender en daardoor des te effectiever. Dit wordt gegeven door de weerstand van het water, zodat zwemmen een van de meest efficiënte trainingsmethoden is om het uithoudingsvermogen te verbeteren, veel calorieën te verbranden en tegelijkertijd de spieropbouw te bevorderen. Dit begint met de sprong in het water en gaat verder met de zwembeweging. Verschillende technieken beïnvloeden hoe snel spieren kunnen worden opgebouwd tijdens het zwemmen. Tegelijkertijd spelen de regeneratiefasen daarna een belangrijke rol, omdat dit de fase is waarin de spieren worden vernieuwd en opgebouwd.

Zwemmen hoeft niet eentonig en saai te zijn, maar kan worden vormgegeven als een afwisselend trainingsprogramma of als aanvulling op andere sporten. De lichtheid die in het water wordt gevoeld, mag niet worden onderschat. Elke beweging en de gespannen lichaamshouding vergen een veelvoud aan spiergroepen tegelijk, terwijl de waterweerstand een bijkomend effect heeft. De zwemstijl bepaalt hoe snel spiergroei mogelijk is bij het zwemmen.

Buiten het zomerseizoen kun je deze training overigens ook perfect nabootsen bij het droogtrainen.

Schoolslag

De schoolslag vereist een technisch correcte uitvoering om spiergroei mogelijk te maken. Vooral de arm- en beenspieren worden uitgedaagd. Hierbij blijft het hoofd meestal boven water, terwijl de interactie van de extremiteiten cruciaal is voor een correcte uitvoering. De benen initiëren de voorwaartse impuls met een duwende beweging, de armen voltooien de beweging met een trekkende beweging. Dit heeft een holistisch effect op het lichaam, dat dan ook in de nek en rug wordt versterkt. De armbeweging gaat verder over het schoudergebied. Hiermee worden de boven- en onderarmspieren en de schouders getraind. Bij de schoolslag wordt het beenwerk gedaan door de dijspieren en de bilspieren. De kern- en buikspieren zijn ook nodig om het lichaam in een evenwichtige positie te houden. Wanneer de benen naar binnen worden getrokken, komen de zij- en voorbuikspieren in het spel. De kernspieren zorgen voor lichaamsspanning.

Crawl

De crawl is een zwemtechniek waarbij de armen afwisselend uit het water worden getild en de benen als aandrijving dienen. Deze beweging wordt continu uitgevoerd en maakt daarom een ​​zeer snelle voortgang mogelijk. Het gezicht bevindt zich grotendeels onder water en wordt pas na een paar trekjes om te ademen boven het wateroppervlak getild. Hierdoor is de voortbeweging sneller en blijft het lichaam permanent in horizontale positie. Als een full-body workout heeft de crawl invloed op bijna alle spiergroepen, vooral de armen en benen. De schouders en het hele bovenlichaam worden uitgedaagd. Ook de bil-, buik-, romp- en rugspieren worden versterkt, wat een gelijkmatige kruipbeweging ondersteunt.